Tuesday, December 09, 2008

Hilang atau Lupa?

ngeri nak berdepan dgn masyarakat hari ini. masyarakat malaysia mmg susah nak celik sivik, etiket, tatasusila, nilai peribadi, courtesy atau apa2 sahaja yang seumpamanya. betul agaknya teori sesetgh tu bhw semakin maju masyarakat itu,semakin pudar nilai dan etika mereka.

its has makes me ponder like this.. ppl nowadays are become individualistic. those things becomes forgotten sama ada dalam aliran pendidikan formal atau non-formal. (ataupun mmg target 2020 nanti kesemua benda ni akan hilang and become irrelevant?) i wonder what will happen during the time of our children? what will they become? how they will behave? then, Cabaran Ke-4 Wawasan 2020 mmg merupakan satu cabaran buat kita!

ntah kenapa aku percaya bhw gaya hidup moden yg keterlaluan tlh membunuh adat budaya, nilai dan etika org kita. sifat kejiranan pun ntah ke mana, anak2 dibiarkan kurang ajar, nilai kekeluargaan dah makin hilang dsb.

mana tak hilangnya adab dan tatasusila kalau family relationship tak diperkukuh dr awal lg, sudahnya kemudian asyik bergaduh dan dengki sesama saudara. ayah anak jrg bercakap, ibu tak kisah anak berkwn dgn siapa, anak dibelai dimanja dan disogok pula dgn kemewahan. semua hajatnya diberi.

nilai budaya, ethics and good values are become less and less important. keutamaan perancangan seorang suami isteri @ ibu bapa adalah lebih kepada mcmana nak pakai kereta bsr lps ni, nak beli MPV, nak beli rmh 2 tgkt kat Bukit Antarabangsa, kat Damansara, Shah Alam, nak beli aset, beli saham atau buat bisnes nak tmbh duit poket atau plan mcmna nak bagi anak2 ni jadi bijak pandai & dpt masuk U. pendidikan hati dan pengisian jiwa? tarak. jiwa kosong, penyakit hati pulak bertambah kronik.

mudah je nak tgk nilai peribadi sendiri ni. just look at ourself (aku pun sama ni) atas jln raya while driving esp in KL. do your calculation yourself. while driving tu lah perasaan marah, rasa nak debik orang, "lantak-ko" attitude, semua ada. ethics and values are not that important when the only things that we care is just ourselves. utk aku juga, tepuk dada tnya selera.

patutnya bukan di jalan raya shj, tp ada lapangan yang lebih luas lagi daripada tu. "lapangan kehidupan" of course.

btl, wlw kita xsehebat mana pun, berkereta buruk, bergaji kecik atau berpgkat rendah akan ttp org nmpk hebat jgk kalau tahu hormat makhluk lain atas bumi ni dan ada sifat empati. hatta kalau kita satu hari nanti berkeretakan Lexus atau Aston Martin, berbonus cecah 8 bulan gaji dan berpangkat tahap manager sekalipun, bknlah susah sgt pun benda tu. bknlah nak cari nama, tp cari ketenangan dan berkat dlm hidup... atau mgkin ada yg lbh pntg drpd itu dlm hidup kita?

--
erm, basically aku ni kalau concern dgn satu2 perkara tu, aku suka pikir terlebih2... so this is exactly what i've been drafting a few weeks ago. tu lah, tengok satu perkara tu serius sangat. just my 2 cents ;)

3 comments:

didi said...

adli,

I agree. Semalam aku terima nota kat kereta aku berbunyi:

"Tuan/puan,

Kalau rasa pandai sangat, pegi la parking kat luar. Jangan la menyusahkan orang lain. Kalau nak block parking pun, berperikemanusiaan sikit".

Actually lagi rude tapi aku tak ingat. dari org Kementerian sendiri.

Aku tau aku block parking org. Tapi selama ni aku handbreak down, gear neutral. Kereta kelisa. Aku persona pun boleh tolak.

Aku hanya block kereta yang dah masuk, bukan parking yang kosong.

Ramai org yg takde parking. Parking kat belakang pun penuh.
Kalau aku ada parking sendiri, aku akan faham kenapa org block parking aku.

Orang Kementerian sendiri tu.
Sedih aku.

Adli said...

hmm..
ade rs mcm nak tumbuk tak org tu? dia kena tau la ade officer yg xade parking space sendiri. tp pttnye tak kira ape level pun, please have some empathy la..

takpe, maafkan la dia. maybe dia takkan bg note tu kalau dia tau sape tuan keta BHT tu and tau ko siapa ;)

...and again, hormat tu ptt dtg bkn hanya kerana kedudukan seseorang tu semata2 kan?

didi said...

tak kisah la aku sape
aku bukan sape2 pun

tapi cuba fikir la
kenapa aku terpaksa parking mcm tu
bukan aku saje nak sakitkan hati orang tu

bagi aku, kalau dia tulis nota baik pun, aku takleh terima jugak sebab dia tak rasa mcm mana takde parking.

aku rasa yang parking kat situ pun takde la level tinggi sangat pun.

ntah, perasaan empathy tu takde kat dia.