Sunday, March 01, 2009

Made in Malaysia

Beberapa bulan lalu aku perasan ada kempen beli produk buatan malaysia melalui bunting yang digantung di sekitar putrajaya. sekitar bulan 12 atau 11 tahun lalu rasanya. lantas aku cuba berfikir sejenak, apa produk buatan malaysia yang aku selalu guna atau sedia ada. list yang tidak boleh dibanggakan langsung!

Tak perlu lah cerita apa rasionalnya menggalakkan diri sendiri utk beli produk malaysia, dari sudut ekonominya mahupun kepenggunaan. tapi sejak itu juga, tabiat membeli aku berubah dengan mencari tag 'made in' mana dulu. beberapa rak produk di Mydin Bazaar Putrajaya sudah ditandakan dengan tag 'produk IKS'. itu sangat membantu. walaupun public semua tahu amat kurang sekali produk buatan tempatan ttp kalau ada pilihan dalam satu shelf di pasaraya, aku dengan mudah akan pick up a local-made product. tambahan sejak kes melamine tak lama dulu, aku mula ragu2 dgn mana2 produk dari China terutama produk makanan.

Tak lama lepas tu juga, sambil jalan2 buang masa di Warta Bangi, aku terjumpa satu kedai yang menjual barangan elektronik buatan tempatan. aku interview salesman tu pasal TV yang ada dijual di situ dan dia pun dengan galaknya cerita panjang lebar. ada yg dibuat di kedah dan ada yg dari johor. harganya memang menjimatkan, quality-wise not yet proven. teringin juga nak mencuba tapi nak tangguh dulu. bukan dlm bajet sekarang. dalam pertimbangan. okla tu, dulu sumpah tak pernah terlintas langsung pun nak beli TV made in johor. orang dok kata brand malaysia tak bagus, aku cuma nak cari kesahihan je.

Baru2 ni pula cerita pasal a locally made MPV yang sdg menunggu utk launch. aku dok follow cerita ni dari sini. every single entry, every single user comment. well-said, impressive! hati dok berbunga2 bangga dengan produk anak tempatan.

Brand-orientation adalah sangat hebat di malaysia. susah nak lepaskan jenama yang biasa dibeli/pakai bila dah selesa dgn brand itu. begitu juga dengan persepsi masyarakat terhadap produk buatan tempatan yang digambarkan tiada kelas dan penggunanya dianggap daripada certain level dalam kasta masyarakat tempatan. sekiranya anda seorang yang berpangkat sedemikian, maka demikian lah jenama yang dipakainya. daripada pakaian, kenderaan, produk makanan hinggalah ke sekecil-kecil barangan. sebegitu dahsyat. mungkin separuh benar, tapi itulah hasil kajian terhadap kebanyakan masyarakat tempatan.

Produk malaysia mungkin tak hebat, tapi produk antarabangsa pun kadangkala bukanlah hebat mana. aku tak berniat nak sanggah produk luar, aku sendiri pun ada pakai produk luar negara sikit2. cuma kalau ada pilihan made in malaysia, aku akan reconsider betul2.

Teringat iklan dulu2, 'apa salahnya kasut saya buatan gombak?'

No comments: